Van plan om je woning te verkopen? Spannende tijden!
Je bent volop in de voorbereidingsfase: De waarde van je woning ontdekken, alle nodige documenten en keuringen verzamelen, uitkijken naar een nieuwe woning, etc.
Je droomt stiekem al van een vlotte verkoop aan een mooie prijs en gezellig geïnstalleerd te zitten in je nieuwe woonst.
Om je verkoop zo vlot en aangenaam mogelijk te laten verlopen en natuurlijk ook om in orde te zijn met de wetgeving moet je over een aantal documenten en keuringen beschikken wanneer je je woning wil verkopen.
We sommen ze hier even voor je op:
- Keuring elektrische installatie
Dit keuringsattest vermeld of alle elektrische installaties al dan niet wettelijk in orde zijn. Indien je geen conforme keuring krijgt heb je 18 maanden de tijd tot herkeuring.
Let op, veel mensen denken dat zij 18 maanden de tijd hebben om alles in orde te brengen, maar eigenlijk moet u ten allen tijde voldoen aan de wetgeving rond elektrische installaties! Wacht dus niet te lang met aan te passen.
Deze keuringen kunnen enkel worden uitgevoerd door daarvoor erkende instanties.
De prijs situeert zich tussen de €150 en €200.
- Energie Prestatie Certificaat (EPC)
Het EPC onderzoekt eigenlijk de energiezuinigheid van uw woning en geeft deze ook een score. Hoe lager, hoe beter.
Zorg ervoor dat u zoveel mogelijk bewijzen (facturen) voorhanden heeft, want wanneer er niet kan worden aangetoond dat bijvoorbeeld het dak werd geïsoleerd, heeft dit een negatieve invloed op uw score.
Je moet deze aanvragen bij een erkende energiedeskundige type A.
De prijs situeert zich tussen de €150 en €200.
- Stedenbouwkundige uittreksel
Het stedenbouwkundig uittreksel informeert je of alle vergunningen voor je woning zijn aangevraagd, dat er geen bouwovertredingen zijn gemaakt, of er een dagvaarding werd uitgebracht, er een voorkooprecht is, info m.b.t. verkavelingsvoorschriften, etc.
Je kan dit opvragen bij je stad/gemeente.
- Bodemattest
Het bodemattest vertelt of de grond waarop je woning staat al dan niet verontreinigd is.
Je kan dit opvragen bij je notaris of via OVAM.
De kostprijs varieert tussen €52 en €209.
- Postinterventiedossier (PID)
Wanneer je woning na mei 2001 werd gerenoveerd door een aannemer of je een nieuwe woning hebt laten bouwen, dan heb je een document nodig dat de technische gegevens verschaft over de werken, de structuur en de gebruikte materialen van je woning.
Het postinterventiedossier (PID) kan je opvragen bij je aannemer die renovaties heeft uitgevoerd of aan je bouwheer.
- Kadastraal plan
Het kadastrale uittreksel en plan geven je de gegevens van de eigenaar, aard van het pand, perceelnummer en -oppervlakte, het bouwjaar en het kadastraal inkomen alsook planmatig een inzicht in het perceel.
Deze kan je aanvragen bij het Kadaster zelf.
- Informatie over de overstromingsgevoeligheid
Je bent verplicht je koper in te lichten over de overstromingsgevoeligheidvan je woning.
Dit kan je aanvragen via het Geoloket.
- Informatie over de erfgoedwaarde
Je bent verplicht te melden of je pand is opgenomen op de lijst van beschermde panden/erfgoed.
*Indien je woning deel uitmaakt van een mede-eigendom ben je ook verplicht de nodige informatie hierover te verstrekken. Deze kan je eenvoudig opvragen bij je syndicus.
**Indien je woning over een stookolietank beschikt, dien je een attest voor te leggen dat deze voldoet aan de wettelijke voorschriften.
Je moet dus heel wat informatie verzamelen alvorens je ook effectief kan overgaan tot de verkoop van je woning.
Je kan deze documenten en keuringen zelf opvragen en laten uitvoeren of wij kunnen dit voor jou uit handen nemen.