De gouden regel: onzekerheid/onduidelijkheid = niet de hoogste prijs.
Er zijn eigenlijk 2 mindsets die je onder de knie moet hebben als je voor een maximale verkoopprijs wil gaan.
De eerste en allerbelangrijkste is dat onzekerheid twijfel met zich meebrengt en dat twijfel niet de ideale voedingsbodem is voor een kandidaat koper om een hoog bod te doen. Kortom, hoe minder twijfels bij je pand, hoe hoger je verkoopprijs.
Het tweede inzicht dat je moet hebben, is dat je zo weinig mogelijk wil overlaten aan de fantasie van de kandidaat koper. Je verkoopt geen bakstenen maar een woonervaring en daar komt heel wat emotie bij kijken.
De volgende tips bouwen eigenlijk allemaal daarop verder en zijn bedoeld om kandidaat kopers zo weinig mogelijk te doen twijfelen én om ze zoveel mogelijk te begeleiden in hun inlevingsvermogen. Here we go…
Instapklaar is goud
Je wil dat kandidaat kopers nooit tijdens een bezoek het gevoel krijgen dat er nog werk aan de woning is. Wat ik in de praktijk vaak zie, is dat eigenaars niet de tijd hebben genomen om nog kleine klusjes uit te voeren. Klassiekers zijn:
ontbrekende plinten, her en der onafgewerkte pleisterwerken, tuin niet aangelegd of onderhouden (zie verder), onafgewerkte kamers (vaak bovenste verdiep of zolder), geen/oude schilderwerken in gang of weinig gebruikte kamers, etc.
Deze zijn ongetwijfeld een gemiste kans en zijn het altijd waard om in orde te maken voor verkoop. Ik begrijp dat het niet altijd makkelijk is om tijd te vinden, maar deze klusjes betalen zichzelf dubbel en dik terug.
Wat als er toch nog werk aan je woning is? Uiteraard kan het zijn dat er nog werken moeten worden uitgevoerd en dat die niet meer door jou zullen gebeuren. Zorg dan voor duidelijk info voor kandidaat kopers: prijsoffertes en zelfs 3D plannen of visualisaties van hoe het er uit kan zien na verbouwing kunnen absoluut helpen bij een vlottere verkoop.
Pimp je tuin/terras
De tuin schiet er in ons drukke leven vaak over. Toch is dit 1 van de beste manieren om de prijs van je woning te kunnen maximaliseren. Zeker post-corona is buitenruimte extra belangrijk geworden. Kandidaat kopers hunkeren naar een buitenruimte waar ze tot rust kunnen komen. Creëer dus een plek die het gevoel geeft van een ‘Staycation’.
Creëer een plek voor thuiswerk
Covid-19 heeft de werkomgeving blijvend veranderd (lees ook dit artikel: Vastgoed Post-Corona). Thuiswerk is de nieuwe norm en een woning of appartement dat over een goede werkplek beschikt heeft vandaag de dag ongetwijfeld een streepje voor op de concurrentie.
Niks geeft zo’n rommelige indruk dan thuis op de salontafel ook je werk moeten doen.
Creëer daarom in je woning een plek waar er in alle rust en focus kan gewerkt worden en zet dit uiteraard ook in de kijker bij je verkoop.
Richt elke kamer in volgens zijn beste functie (in functie van je doelgroep)
Vastgoedstyling wint aan populariteit en terecht! We zeiden het boven al, het is essentieel een woonervaring te verkopen en zo weinig mogelijk over te laten aan de verbeelding van de kandidaat koper. Zorg er dus voor dat je pand volledig ingericht is.
Hier moet je jezelf even in de plaats stellen van de ideale doelgroep voor jouw pand. Zal je pand gekocht worden door starters, door een gezin met kinderen of door een ouder publiek? Voor elk van deze type koper zal de indeling andere functies hebben.
Een goede makelaar kan je hierbij zeker helpen of stel jezelf de vraag hoe jouw situatie was toen jij ooit dit pand kocht. Nog geen kids of kids al uit het huis? Kies dan voor een bureau/dressing. Wel al kids? Kies dan voor een kinderkamer.
Wat als je pand niet langer bewoond is? Kies dan resoluut voor een vastgoedstyling. Dit is een investering die je dubbel en dik terugverdiend! Je lokale vastgoedmakelaar kan je hier zeker mee verder helpen.
Zorg voor een bewijs/keuring als je woning conform de normen is.
Als je woning al voldoet aan alle normen en keuringen, zet dat dan ook in de kijker. Zorg voor een bewijs en laat dat zeker zien aan kandidaat kopers. Want, hoe minder twijfel hoe hoger je verkoopprijs. Lees hier welke documenten en keuringen je allemaal nodig hebt bij de verkoop.
Zorg voor een professionele presentatie
Ik weet het, je smartphone trekt leuke foto’s.
En die foto’s die jij hebt gemaakt nadat je je woning helemaal op orde hebt gezet zijn best leuk. Maar, ze kunnen onmogelijk tippen aan professionele foto’s van een gespecialiseerde vastgoedfotograaf.
Waarom niet? Wel eerst en vooral kost zo’n toestel met lens makkelijk €5.000. Vervolgens hebben deze fotografen jarenlange training en ervaring.
En als dat nog niet voldoende is, elke foto wordt in verschillende lichtsterktes genomen en vervolgens in Photoshop bewerkt tot een pareltje (althans zo doen wij het toch ;)).
Het resultaat is dat je realistische én prachtige foto’s krijgt waarmee je die oh zo belangrijke eerste indruk echt kan perfectioneren.
Wees dus niet gierig, die professionele foto’s haal je er ongetwijfeld terug uit met een hogere verkoopprijs. Hieronder een aantal voorbeelden van hoe pro foto’s verschillen met je eigen kunsten:
Pro tip: als je samenwerkt met een immokantoor voor je verkoop, verifieer dan of deze samenwerkt met een pro fotograaf voor de foto’s. Er zijn jammer genoeg nog steeds makelaars die hoge commissies vragen en de foto’s nog zelf maken.
Creëer zoveel mogelijk vraag
De allerbeste manier voor een maximale verkoop.
Het is de oudste truc in het boekje en werkt nog steeds bangelijk goed.
Het komt neer op een simpele economische wetmatigheid: hoe meer vraag, hoe hoger de prijs en wij hebben onze eigen manier ontwikkeld om hier maximaal op in te spelen: noem het gerust de #strafmethode ;):
- Een scherpe prijszetting: om een gevoel van schaarste te creëren
- Een fantastische presentatie: om de perfecte eerste indruk te wekken
- Marketingcampagne op sociale media: om elke mogelijke kandidaat koper te targeten met de advertentie van jouw pand
- Een kijkdag: om Fear Of Missing Out te creëren bij je kandidaat kopers.
Daarbij is nummer 3 de allerkrachtigste: sociale media.
Je pand delen onder vrienden, familie, etc is erg krachtig, maar er is meer.
Het algoritme van Facebook is voor vastgoed oppermachtig. Het is namelijk in staat om te achterhalen wie op dit moment op zoek is naar een pand zoals dat van jou. Er zit echter wel een addertje onder het gras: enkel bedrijven kunnen ten volle gebruik maken van dit algoritme door middel van betaalde advertenties. Deze zijn niet toegankelijk voor particulieren.
Hoe werkt dat juist? Als vastgoedmakelaar maken we een advertentie van jouw pand, en kiezen we daar bewust welke doelgroep interesse heeft in jouw pand, dit is onder digitale marketeers beter gekend als ‘targeted advertising’. Vervolgens gaat Facebook aan de slag, het algoritme is in staat onze advertentie te analyseren en weet daarbij perfect aan welke kandidaat kopers deze getoond moet worden. Het resultaat is fenomenaal: kandidaat kopers moeten niet zelf op zoek naar jouw pand tussen honderden andere advertenties op Immoweb en dergelijke, jouw pand wordt namelijk op hun Facebook feed getoond en daarbij onderscheid je jezelf dus meteen van alle concurrentie!