14 verhuistips die je nodig hebt om vlot te verhuizen

 

Ahhhh, verhuizen. We maken het graag zo idyllisch in ons hoofd. We zien onze sofa al staan in de nieuwe (grotere!) living, of onszelf glimlachend de perfect ingepakte glazen weer uitpakken in de keuken (mét eiland deze keer!). Je telt er zowaar naar af. Tot het 1 uur ’s nachts is op de dag voor je verhuis en je hele appartement nog vól rommel staat. Afijn – zo was het toch bij mij. Ik verhuisde vorige week en laat ons zeggen dat ik het, wel, iéts beter had kunnen aanpakken. Hoe jij hetzelfde scenario kan vermijden? Lees snel verder en ontdek hoe jij optimaal je verhuis kan voorbereiden!  

 

Pre-verhuis

Begin op tijd

I know, binnenkopper. Maar het succes van je verhuis hangt écht af van je timing. Zo dachten wij dat we het grote inpakwerk wel geklaard kregen op de 3 dagen vóór onze verhuis. That was a mistake. Eigenlijk begin je beter al een maand op voorhand. Dat geeft je voldoende tijd om een selectie te maken: wat wil ik écht mee verhuizen? Hoe lang is het zelfs geleden dat ik die hotdogmaker heb gebruikt? Een extra tip daarbij is om een paar hoopjes te maken: “verkopen”, “doneren” en “containerpark”. En wat dat laatste betreft: maak in coronatijden op tijd een afspraak.

Je leest het al: dit krijg je niet geklaard op 3 dagen. Die hotdogmaker is bij ons dus gewoon mee verhuisd, net als 4 versleten pannen, een defecte wekkerradio en oude MacBook Air waar 3 jaar geleden water over is gemorst. Don’t be like us. Begin op tijd!

 

Investeer in verhuismateriaal

Dit onderdeel hebben we wél goed ingeschat, maar ook hier weer kwam onze bestelling pas toe een dikke week voor de verhuis. Wij kochten in totaal 25 verhuisdozen, 200 meter noppenfolie (zowel in een klein als in een groot formaat), 6 dozen diepvrieszakjes (van heel kein naar heel groot), 4 rollen tape en 6 vacuümzakken. Ik geef toe dat we de prijs voor meest ecologische verhuis niet gaan winnen, maar deze elementen hebben ons leven veel gemakkelijker gemaakt. De noppenfolie ging rond onze meubels en ons breekbaar materiaal, en onze winter- en zomerdekbedden krompen tot de grootte van een kussen dankzij de vacuümtassen. Extra tip: fix een taperoller. Het (verhuis)leven is zoveel beter met een taperoller. Geloof me.

 

Verzamel inpakgerief bij vrienden en familie

Naast onze aankoop deden we ook beroep om onze vrienden en familie voor inpakmateriaal. Ik vroeg bijvoorbeeld al een maand op voorhand aan mijn ouders om hun dagelijkse krant niet meteen bij ’t karton te gooien. Heb je vrienden die elke week een maaltijdbox laten leveren? Vraag om de dozen bij te houden, want die hebben een perfect verhuisformaat. Ook bol.com-leveringen of een nieuw paar schoenen bij Zalando worden plots interessanter dankzij de verpakking.

Onze wekelijkse Foodbagdozen waren perfect om hemden en pulls in te steken. Mercikes, Foodbag!
Onze wekelijkse Foodbagdozen waren perfect om hemden en pulls in te steken. Mercikes, Foodbag!

 

Denk aan geschikt transport

Als je even zot bent als ik en van plan bent om je verhuis helemaal zelf te regelen, zorg er dan voor dat je goed kan inschatten hoeveel plaats je inboedel inneemt. Als je gewoon 2 kilometer verder verhuist, dan kan je natuurlijk meerdere tripjes maken. Maar als je best wat afstand af te leggen hebt, zoals in mijn geval, krijg je liever alles in één rit gedaan. Hoor alleszins eerst eens rond bij vrienden of familie of ze je een camionette (of een groter model) kunnen lenen. Je geraakt er sneller aan dan je denkt, en meestal krijg je dat gefixt voor een paar pintjes.

Van plan om transport te huren? Dan is het nog belangrijker dat je een geschikt model kiest, zeker als je de wagen maar voor 1 dag huurt. Een tip hier: als je vervoer kan regelen met een laadbrug – doen. Je rug zal je dankbaar zijn.

Ook niet onbelangrijk als je op een drukke plek woont: parkeerplaatsen reserveren. In Antwerpen moet dat minstens een week op voorhand. Sta ’s morgens dan ook wat vroeger op om te checken of er geen auto op je gereserveerde plaatsen staat. De politie heeft 2 à 3 uur nodig om langs te komen en te takelen. Just so you know.

Fix een laadbrug, thank me later.
Fix een laadbrug, thank me later.

 

Eet je diepvries (en koelkast) leeg

Nee, serieus. Maak een maand op voorhand een inventaris van alles wat je nog in de diepvries hebt liggen en plan er maaltijden mee. Wij begonnen daar véél te laat mee, en aten zo in de laatste 3 dagen voor onze verhuis elke middag en avond warm, in de gekste combinaties (een wrap met pesto, quinoa, linzen, gegrilde groenten, stukjes kip, tortillachips, mayonaise en schnitzel was geen uitzondering). Onze hond vond het dan wel weer fijn om steeds een diner van biefstuk, spinazie en pasta te krijgen.

Streef naar een koelkast die er zó uitziet.
Streef naar een koelkast die er zó uitziet.

 

Mid-verhuis

Zorg voor structuur in je dozen

Alle verhuisvoorbereidingen getroffen? Dan kan je nu aan het eigenlijke werk beginnen: de verhuisdozen vullen. Structuur is hier het belangrijkste keyword. Zet een paar lege dozen klaar en geef die alvast een categorie: “badkamergerief”, “zomerkleren”, “deco”, etc. Het lijkt logisch om dozen per ruimte in te pakken, maar je vindt altijd wel items die eigenlijk niet in die categorie thuishoren (of heb jij nog nooit een tennisbal van je hond in je badkamer gevonden misschien?). Zet ook één doos klaar om materiaal in te gooien dat belangrijk is, maar waar je niet meteen een categorie op kan plakken. Bij ons heette dat “belangrijke varia”. Klinkt nu nog vaag? Wacht tot je begint. You’ll need it.

Label alles

Als je een verhuisteam inschakelt of zelf efficiënt wil uitladen, is het een goed idee om de dozen te labelen. Dat kan op verschillende manieren: gekleurde stickers (dan heb je wel een legende voor de kleuren nodig, natuurlijk), een goede oude alcoholstift, witte etiketten, … Zolang het maar in één oogopslag duidelijk is wat erin zit. Zo kan je ook strategisch gaan stapelen: een doos met boeken op een doos vol lichte kussens zetten, bijvoorbeeld, is niet zo slim.

Deze kleurrijke verhuisstickers vind je bijvoorbeeld op bol.com. (Meteen weer een extra verhuisdoos!)
Deze kleurrijke verhuisstickers vind je bijvoorbeeld op bol.com. (Meteen weer een extra verhuisdoos!)

 

Dozen versus valiezen

Over boeken gesproken… Die steek je beter niet in een doos, toch niet als je er veel hebt. Steek ze liever in een valies op wieltjes. Zo rol je al dat gewicht vlot het huis uit, en vermijd je een gescheurde-doos-in-het-midden-van-de-gemeenschappelijke-hal-scenario. In het algemeen steek je zware, kleine dingen sowieso liever in kleinere dozen of dus in een koffer.

Ontdek de multifunctionaliteit van vuilzakken

Een tip die ik zelf heb onthouden van een aflevering “Een frisse start met vtwonen”: een vuilzak is ook een handige kledinghoes. Trek ‘m gewoon over een aantal kapstokken en voilà: je kan het meteen verhuizen. Bij langere kleedjes heb je er misschien nog één extra nodig om alles goed dicht te maken, maar ik heb nog nooit zo snel mijn kledij verhuisd. Merci, Ozanne & Guillemine!

Bescherm slim je inboedel

Handdoeken & vodden moet je sowieso mee verhuizen. Gebruik ze dan ook slim: leg ze op de bodem van een doos waar je vooral breekbaar materiaal in verzamelt, bijvoorbeeld. Ook zijn ze handig om glazen/borden mee in te pakken. Twee vliegen in één klap! Nog zo’n tip zijn sokken: daar steek je ook met gemak fragiel gerief in.

Pas op met vloeistoffen

Olijfolie, shampoo, zeep, wasmiddel… Dat kan al eens gaan lekken in je doos. Wij pakten dat op twee manieren aan: enerzijds gebruikten we diepvrieszakjes, en anderzijds zetten we een plastieken zak op de bodem van de doos zodat het op zijn minst niet zou doorsijpelen in het zachte karton (of ik daar nachtmerries over had vlak voor mijn verhuis? Misschien).

Jij ziet shampoo, ik zie een spoor van geparfumeerde druppels door heel de gang.
Jij ziet shampoo, ik zie een spoor van geparfumeerde druppels door heel de gang.

 

Creëer een survivaldoos

Houd er rekening mee dat je totààl geen zin zal hebben om na je verhuis meteen dozen te gaan uitpakken. Creëer dus een survivaldoos: wat heb je op de eerste dag na je verhuis zeker nodig? Ondergoed, shampoo, kledij, eten voor de kat/hond, … Zo hoef je slechts één doos open te maken om al iets of wat het gevoel te hebben dat je verhuisd bent.

Voorzie opvang voor je huisdieren (of kinderen)

Huisdieren zijn geen verhuisdieren. Ze houden niet van de drukte, ze voelen je stress heel erg aan enne: die voordeur die te pas en te onpas blijft openstaan kan al eens hun innerlijke Houdini bovenhalen. Geef hen dus rust door ze onder te brengen bij vrienden of familie. Hetzelfde geldt voor jonge kinderen. Regel leuke sleepovers zodat jij integraal kan focussen op de verhuis. Win-win!

Geen slimme caption, gewoon, een schattige hond in een doos
Geen slimme caption, gewoon, een schattige hond in een doos

 

Tot slot: leg je op tijd neer bij de realiteit

Ik kan je nog zoveel tips geven als ik wil: verhuizen is àltijd stressvol. Je kan dat een beetje counteren, maar nooit helemaal. Er zal sowieso iets mislopen. Je hebt misschien dozen te kort. Of je ontdekt tijdens de laatste verhuisuren dat àl je slimme lampen nog ingedraaid zijn en je gordijnen nog ophangen. Leg jezelf er dus tijdig bij neer dat niet alles perfect zal lopen. En als dat betekent dat je op het einde gewoon àlles wat je onderweg tegenkomt in een doos gooit, zonder structuur of labels, dan is dat helemaal oké.

Ik ben er ondertussen van af, of ja, ’t is te zeggen: alles is verhuisd, maar nog bijlange niet uitgepakt. Waarschijnlijk staan er in 2022 nog altijd onaangeroerde dozen in mijn kelder. Daarom is dat selecteren op voorhand zo belangrijk, beste lezer: waarom iets verhuizen als je het eigenlijk niet meer nodig hebt? Het is werkelijk de beste tip die ik kan geven: begin je verhuis op tijd voor te bereiden.

En onthoud: uiteindelijk komt alles goed.

Nog een laatste shout-out aan de stylistes van vtwonen die in elke aflevering van ‘Een frisse start…’ de nodige verhuistips gaven. En ook wel een shoutout naar Royal Sweets Anas, voor de lekkere broodjes tijdens de verhuis. Merci, Anas!

Om af te sluiten: mijn verhuis, samengevat in 3 woorden.
Om af te sluiten: mijn verhuis, samengevat in 3 woorden.
Artikel geschreven door

Je huis verkopen begint bij de schatting. Wij helpen je graag verder

Voor je kan beginnen aan de verkoop van je woning, moet je eerst weten wat je woning waard is. Een vlotte verkoop staat of valt met je vraagprijs. Belangrijk dus. Straf komt graag langs, in het echt of virtueel, om je woning te schatten.

Deze website maakt gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid.
Wij zoeken jouw pand